15 de desembre 2008

Quina hora és? 2/4 de 9

He de dir, abans que res, que em fascinen les transgressions, i en especial les metafòriques. Em divertisc bona cosa comprovant com determinats conceptes amb què articulem el nostre coneixement lingüístic del món van passant d’un marc cognitiu a un altre, transgredint així les barreres dels nostre pensament conceptual. Així, per exemple, per a expressar el temps recorrem a vegades a metàfores espacials que ens resultem més físiques i properes. És per això que podem advertir a un amic que considerem que s'està relaxant massa: “estudia molt, que l’examen ja el tens davant!”; o si una amiga nostra ha de superar una trista experiència no és estrany que ens escolte dir: “no hi penses més, deixa ja de mirar enrere”.

Quan la barrera que es dilueix és la que separa l’àmbit analògic del digital, encara em fa més gràcia. Per això vaig parar atenció a una notícia que em va arribar fa uns dies. L'empresa catalana TIKTAKTEK07 ha dissenyat un rellotge digital que mostra l'hora d'acord amb la manera tradicional catalana basada en els quarts (o, si més no, d'acord amb una de les maneres tradicionals).

No us pareix genial que la tecnologia digital es faça servir per a mantenir formes genuïnes més pròpies del món analògic? Doncs, no tot el món hi està d'acord. Si avui he tornat a pensar en aquest rellotge, ha sigut arran de la lectura d'un article de Magí Camps, en La Vanguardia d'avui. Com que si no en sou subscriptors, no el podreu llegir íntegrament en la versió en línia, us en transcric el final:

“Pero ahora también se comercializa un reloj digital con la hora expresada de este modo. Así, las 16.50 de cualquier pantallita europea, en esta són “3/4 + 5 de 5. ¿Es un paso adelante ingeniarse un reloj que deja de ser universal y que ya sólo se puede interpretar en catalán? No sé si tendrá éxito el invento, pero cuando lo vean las visitas, la memoria les puede retroaer a aquellas baldosas colgadas en el recibidor que rezaban: “Aquí viu un català”.

Crec que aquest senyor m'ha acabat de convéncer. Ja sé què vull que em regalen per Nadal!